Verkoop niet alleen via Bol.com, lees hier waarom

Waarborg jouw omzet voor de toekomst

Ron-Rauwerda

Ron Rauwerda

Ik was onlangs op de webwinkel vakdagen op de jaarbeurs in Utrecht. Een beurs met allemaal verschillende bedrijven die actief zijn in het online zakendoen. Zo was er ook een lezing van Huub Vermeulen, CEO van Bol.com.

Tijdens de start van de lezing begon Huub Vermeulen zelf al over het onderwerp wat veel mensen bezighoudt die verkopen via Bol.com. Namelijk.. wat als Amazon ook naar Nederland komt? Wat gebeurt er dan met Bol.com?

Een logische start van Huub om hiermee te beginnen, anders zouden andere mensen deze vraag toch wel stellen. Zijn verhaal hierover was, dat Bol.com de Nederlands cultuur kent. Bol weet wanneer de schaatsen uit het vet komen en dat sinterklaas een gevoelig punt is in verband met de zwarte pieten discussie. Amazon heeft dat niet, zei hij.

Vervolgens vertelde hij dat Bol.com meer als platform gaat fungeren en dat Bol.com samen met alle retailers gaat verkopen. Op zich een goede insteek, want samen sta je sterker. Alleen werd dit wel erg vaak naar voren gehaald, waardoor de boodschap zijn kracht verloor.

Ik vraag mij sterk af in hoeverre een online retailer loyaal zou blijven als Amazon naar Nederland komt. Amazon is namelijk al zeer groot in Duitsland, zo groot dat als Duitsers een online aankoop doen 1 op 2 dit via Amazon doet.

Dit zou toch prima in Nederland kunnen?

Daar hebben cultuur en feestdagen niks mee te maken, desnoods huurt Amazon daar een aantal Nederlandse cultuur experts voor in.

Mijn tip is daarom, zet niet alles in op één verkoopplatform als Bol.com. Niets is namelijk zeker, begin daarom ook te verkopen via andere kanalen. Zoals Amazon, een eigen webshop of andere verkoopplatformen.

Ontdek de (online) ondernemer in jou.